Office8 - firemní intranet
  • Moduly
  • Ceník
  • Blog
  • Časté dotazy
  • O nás
  • Kontakt

Pojďme se potkat

Během krátké online prezentace (obvykle 60 min) vám ukáže prostředí platformy a jednotlivé moduly. Následně si prakticky ukážeme použitelnost pro vaši společnost a potřeby.

Upravit obsah
Rezervovat termín
HR

KPIs není zpětná vazba – ucelený pohled na hodnocení výkonu

23. 9. 2024 Jakub Štulc Komentáře nejsou povolené u textu s názvem KPIs není zpětná vazba – ucelený pohled na hodnocení výkonu

Kolik člověk prodal pojištění nevypovídá nic o tom, co pro to udělal.

V dnešním rychle se měnícím pracovním prostředí je hodnocení výkonu a poskytování zpětné vazby zásadní pro růst, zlepšování a soudržnost týmů. Firmy používají různé nástroje a metriky pro hodnocení výkonnosti zaměstnanců. Dva běžné způsoby hodnocení, které se často zaměňují, jsou hodnocení KPI a zpětná vazba. I když jsou oba přístupy důležité, slouží různým účelům a poskytují odlišné pohledy na výkonnost a potenciál zaměstnanců.

Hodnocení KPI: zaměření na kvantifikovatelné cíle

Co jsou KPI?

Klíčové ukazatele výkonnosti (KPI) jsou kvantifikovatelné metriky, které firmy používají k hodnocení výkonnosti jednotlivců, týmů nebo celé organizace. Tyto metriky jsou obvykle vázány na konkrétní cíle, jako je dosažení prodejních cílů, uzavření určitého počtu obchodů nebo včasné dokončení projektů.

KPI jsou kvantifikovatelné, objektivní a časově omezené, ale nezohledňují kontext.

Protože se KPI opírají o měřitelná data, často se používají při měsíčních nebo čtvrtletních hodnoceních k sledování úspěchů, jako je růst tržeb, snižování nákladů nebo zvyšování produktivity. Hodnocení KPI se zaměřuje především na to, zda zaměstnanec splnil předem stanovené cíle, což ponechává jen malý prostor pro interpretaci nebo zohlednění kontextu. Hodnotí se pouze to, zda bylo cíle dosaženo, nebo ne.
Na KPI bývají často navázané „motivační“ složky. Splněné KPI znamenají bonus, nesplněné naopak často sankci. Nevhodně nastavené KPI tak mohou vést k nežádoucímu nebo někdy i neetickému chování.

I když jsou hodnocení KPI neocenitelná pro zajištění toho, že firma dosahuje svých finančních a provozních cílů, neposkytují úplný obraz o celkovém přínosu zaměstnance pro tým nebo jeho potenciálu k růstu.


Ucelená zpětná vazba: Zaměření na růst, spolupráci a dovednosti

Co je Ucelená zpětná vazba?

Někdy také nazývaná feedback 360° získává kvantitativní i kvalitativní zpětnou vazbu od nadřízených, kolegů i podřízených zaměstnance. Součástí může být také sebehodnocení.

Taková zpětná vazba je více subjektivní. Je navržena tak, aby poskytla informace jak o profesních dovednostech (hard skills), tak o sociálních schopnostech tzv. „soft skills“, nebo o fungování týmu. Zaměřuje se na růstový potenciál zaměstnance, který nelze vyčíst jen z čísel (KPI). Na rozdíl od KPI může 360° zpětná vazba pokrývat širokou škálu hodnot, jako je komunikace, spolupráce, řešení problémů nebo potenciál pro vedení (leadership).
360° zpětná vazba je subjektivní, založená na názorech kolegů, manažerů nebo i podřízených. Často zohledňuje přístup k práci, motivaci nebo hodnoty, které jsou obtížněji měřitelné, ale přinejmenším stejně důležité.

Poskytuje komplexnější pohled na výkonnost zaměstnance tím, že se zaměřuje na jeho roli v týmu, interpersonální dovednosti a schopnost se rozvíjet.

Místo přímočarého hodnocení „splněno/nesplněno” je jejím cílem podporovat kontinuální zlepšování a růst v oblastech, které jsou mnohem komplexnější.

360° zpětná vazba se obvykle používá, když se firmy chtějí zaměřit na potenciál zaměstnance a jeho dlouhodobý rozvoj, spíše než na okamžité výsledky. Nejlépe se proto hodí pro

  • identifikaci potenciálu a vyhledávání budoucích leaderů,
  • porozumění dynamice týmu, jak zaměstnanec funguje a komunikuje se svým okolím,
  • podporování zdravé firemní kultury ve firmách, kde jsou lidé (lidské zdroje) kvůli znalostem nebo zkušenostem obtížně nebo velmi draze nahraditelní.
Vyžádaná zpětná vazba Retrospecto
Zpětná vazba z aplikace Retrospecto

Závěrem

I když oba způsoby hodnocení slouží různým účelům, jsou stejně důležité, protože:

  • poskytují rovnováhu mezi objektivním a subjektivním hodnocením,
  • zohledňují nejen krátkodobý úspěch, ale také dlouhodobý růst,
  • akcentují individuální odpovědnost za výsledky, ale i za osobní rozvoj,
  • podporují nejen osobní výsledky, ale i zdravou firemní kulturu založenou na spolupráci.

Kvalita zaměstnance není dnes jen o dosahování osobních cílů, ale také o přispívání k úspěchu celku.

Kvalitativní i kvantitativní zpětná vazba společně poskytují ucelený obraz o výkonnosti zaměstnanců a pomáhají budovat silnější týmy a společnosti. Jejich používáním mohou firmy zajistit, že jejich zaměstnanci nejen plní své cíle, ale také pomáhají svému okolí.

Jakub Štulc

Navigace pro příspěvek

Previous
Next

Vyhledat

Kategorie

  • Business (4)
  • HR (7)
  • Novinky (1)
  • Produktivita (10)
  • Vývoj (5)
  • Z naší firmy (3)

Poslední příspěvky

  • Office8 jako platforma pro firemní aplikace
  • Onboarding: jedna velikost není pro všechny
  • Jak využíváme AI v průzkumech

Štítky

adresář AI badger.id benefity compliance design digitalizace ESG firemní kultura komunikace notifikace novinky office8 onboarding Retrospecto teambuilding TIPIT udržitelnost user interface zpětná vazba

Related posts

HR, Produktivita, Vývoj

Jak využíváme AI v průzkumech

11. 11. 2024 Jakub Štulc Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Jak využíváme AI v průzkumech

Umělá inteligence v Office8 pomáhá zpracovávat výstupy průzkumů. Díky tomu můžete získat cenné poznatky již v průběhu průzkumu. První výsledky pak můžete prezentovat v řádu hodin.

HR, Produktivita

Zpětná vazba jako základ hodnocení zaměstnance

16. 9. 2024 Jakub Štulc Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Zpětná vazba jako základ hodnocení zaměstnance

Kvalitativní i kvantitativní zpětná vazba je důležitá pro růst zaměstnance. Modul na základě hodnot posuzuje výkon i potenciál, soft skills i hard skills.

Related posts

HR, Produktivita, Vývoj

Jak využíváme AI v průzkumech

11. 11. 2024 Jakub Štulc Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Jak využíváme AI v průzkumech

Umělá inteligence v Office8 pomáhá zpracovávat výstupy průzkumů. Díky tomu můžete získat cenné poznatky již v průběhu průzkumu. První výsledky pak můžete prezentovat v řádu hodin.

HR, Produktivita

Zpětná vazba jako základ hodnocení zaměstnance

16. 9. 2024 Jakub Štulc Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Zpětná vazba jako základ hodnocení zaměstnance

Kvalitativní i kvantitativní zpětná vazba je důležitá pro růst zaměstnance. Modul na základě hodnot posuzuje výkon i potenciál, soft skills i hard skills.

Office8 logo bílé

Komunikace a přehlednost nemůže být už jednodušší. Centralizujte informace digitálně bez zbytečného papírování.

Funkce
  • Moduly
  • Ceník
  • Blog
  • Kontakt
Naše další projekty
  • ESG Way
  • Badger
  • Retrospecto
  • TIPHR
Sledujte nás
  • [email protected]
  • Office8
  • Tomáš Topinka

© jPower8 a.s.

  • Ochrana osobních údajů
  • Bezpečnost